torstai 19. syyskuuta 2013

Notices

Mun tekee nyt mieli hirveesti kirjottaa, vaikka ketään ei kiinnostaiskaan. Ajattelin tehdän pienen listan nyt erilaisista huomioista, mitä oon tehny tässä neljän päivän aikana Kaunasissa.

Asuminen
Ei varmaan tuu kenellekään yllätyksenä, mutta elintaso ei oo se kaikkein parhain. Mä asun täl hetkel kerrostalossa ja täällä on joko liian kylmä tai liian kuuma.
Tääl on kaks parveketta ja molempien ovet on yötäpäivää auki. Pidän myös oman huoneen ikkunaa auki, mut yöks se on pakko laittaa kii, että pystyy nukkuu.
Mitä mä voisin sanoo sisustuksesta... Mun huone on ainakin aivan kamala, seinät ja katto täynnä isoja vaaleenpunasia neliöitä :D Täytyy ottaa kuva joskus. Seinät halkeilee ja ulkopinnatkaan ei oo mitenkään päätä huimaavia, vaan tosi masentavia, harmaita ja kolkkoja.



Liikenne
Mitä nyt oon liikennettä ehtiny seuraamaan niin täällä on ihan hulluja kuskeja. Ite en ajais päivääkään täällä. Risteykset näyttää tosi vaarallisilta ja kaikki tööttäilee toisilleen.
Ite ku oon Suomessa tottunu ootteleen autoja suojatiellä, varsinkin jos ne ajaa tuhatta ja sataa, mut täällä porukka vaan kävelee ylitte kattomatta edes tuleeko autoja. Jalankulkija menee aina ensin.

Liikenteestä tuli mieleen tiet, jotka ainakin tällä alueella on aivan älyttömän huonossa kunnossa ja varsinkin näin sateella saa juosta pitkin tien reunoja, koska jalkakäytävillä on vettä tosi paljon koko tien leveydeltä.






Kaupat ja asiointi
Kaupoissa myyjät on tähän mennessä ainakin ollu ystävällisiä ja hymyileviä. Tänään mulle kassalla oleva nainen alko selittään jotain hirveesti, mut ku selitin sille, että puhun englantia nii se oli vaan sillei, okei, ei ongelmaa. Tiedä sit mitä halus sanoo.
Kävin tänään myös kahvilassa eikä myyjä puhunu englantia enkä tienny mikä on kahvi liettuaks (tää täytyy selvittää!), joten kuten aiemmassa päivityksessä mainitsin, tyydyin ottamaan cappuccinon, sen myyjä ainakin ymmärsi.
Pankissa ja postissa mulla ei oo ollu ongelmia, siellä tiskillä ne kyllä puhuvat englantia, ku vaan kysyy.

Tässä nyt jotain mitä ekana tuli mieleen.

Sellasen hassun huomion oon kans tehny, että kommunikoin täällä paljon enemmän ja paremmin ihmisten kanssa.
Suomessa oon aina vihannu kysyä esim. kaupassa jotain neuvoo ja yleensä etin mieluummin kaiken ite (okei, oon outo).
Täällä kuitenkin oon vaan sen kummempia miettimättä kyselly kaikkee. Kai se jossain alitajunnassa on, että ei täällä selviä, ellei uskalla kysyä.
Ja on pakkokin kysyä, paitsi jos osaa liettuaa.

Ainiin, viel sellanen, että mua ärsyttää aivan hirveesti se, että kaikki DVD:t ja lehdet on liettuaks. En löydä itelleni mitään luettavaa tai katottavaa..
Ehkä olis aika opetella tääkin kieli, vai mitä?!


Mun kaverit




Ja niille keitä kiinnostaa, Liettuan raha näyttää tältä 


Alina





2 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! Tosi mielenkiintosta lukee maasta, josta ei oikeesti tiedä yhtään mitään.. Ja huh en ite ikinä uskaltais lähtee maahan, jonka kieltä en puhu :D Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Kiitos! :) Kiva, jos miellyttää :) Onhan tää tosi outoo, ku kuulee pelkkää vierasta kieltä, kaikilta täytyy erikseen kysyä puhuuko ne englantia... Mutta toisaalta, opettelin myös jo muutaman asian liettuaks (miten tilataan kahvia, numerot jne), vielä ku muistais ne... :)

    VastaaPoista